maanantai 19. huhtikuuta 2010

Sitä sun tätä, muista se ja muista tämä.. Oman ja kissan ravitsemus = APUA!!

Olen tämän päivän käyttänyt tehokkaasti opiskeluun. Ohjelmistotekniikan tentti alkaa tunnin ja kymmenen minuutin kuluttua, joten olen imenyt oppeja mm suunnittelun peruskäsitteistä, arkkitehtuureista, projektin koon arvioinnista jne jne. Valitettavasti opiskeluni tapahtuu tietokoneen välityksellä, joten luentotallenteita selaillessa ja kuunnellessa on aika helppo eksyä selailemaan muitakin sivustoja. No, osaltaan sitä voi pitää haitallisena, mutta toisaalta, opin myös paljon muuta!

Olen tässä päivän mittaan löytänyt uusia blogeja, jotka käsittelevät kutakuinkin samaa aihetta, mitä omani. Olen sekoittanut päätäni kehotyypeille sopivilla superfoodeilla (no nyt menee jo kirjaimetkin sekaisin..) ja resepti-ideoilla. Minusta tuntuu, etten IKINÄ tule hallitsemaan näitä oppeja. Ensinnäkin, en ole oikein varma, mikä kehotyyppi minä olen. Vata ja Pitta pisteeni kun heittivät vain muutamalla Pitan hyväksi ja Kapha piti perää reilun parinkymmenen pisteen päässä muista kahdesta. Ilmeisesti olen Pitta-Vata. Tämä on niin niin hankalaa! Äskön vielä törmäsin tietoon, jonka mukaan myös vasta löytämissäni Yogi-tee:ssä piilee ansa. Nimittäin nämä erilaiset teet sopivat eri kehotyypeille toisia paremmin... Eikun oitis tutkimaan omien Yogi-pakkausteni merkintöjä ja onneksi sieltä ei löytynyt huonoja uutisia...

Tämä ravintoasia on niin niin monimutkaista ja valtavaa, että menee hermot kun tahtoisi jo osata ja tietää!! Pakko koettaa rauhoitella itseään. Vastaavanlaisessa tilanteessa olin aikoinaan, kun aloin opiskella kissojen raakaruokinnan saloja. Internet tulvii tietoa, erilaistakin infoa. Vaikea aina valita, mihin uskoa. Tässäkin asiassa olen huomannut, että järjen käyttö on sallittua. Toinen kissoistani nakertaa vielä suurimmaksi osaksi perus kaupan kissanruokaa, joka ällöttää minua sekä hajullaan että koostumuksellaan. Toista yksilöäni en voi kuin ihailla suuressa viisaudessaan. Pian kaksi ja puoli -vuotias neitokainen ei ole koko elämänsä aikana pistänyt mitään teollista kissanruokaa suuhunsa, pelkästään raakaa lihaa monessa eri maussa! (Pakko mainita, että tämä kiharakarvainen Fanny-neitini rakastaa ainakin nachoja ja pipareita sekä ranskalaisia perunoita!). No häne raakaruokintansa polulla olen kyllä ollut myös eksyksissä ja syöttänyt hänelle ei niin terveellistä ruokaa. Onneksi minulla on silmät päässä ja herkät tuntoaistit, joten olen pikkusta hiljaa alkanut oppimaan myös Fannyn tarpeista ja hänelle sopivista ruoista lisääkin. Tällä hetkellä on projektina löytää tasapaino rasvahapporintamalla, jotta turkin kunto saataisiin maksimoitua. Pienen mieleni sopukoihin syöksähtikin ajatus, voisikohan noita superfoodeja kokoeilla pienissä määrin kissalle? Jonkin verranhan viljaa yms kissatkin napostelevat nassuihinsa luontaisen ravintonsa, eli hiiren ohella. Vilja tulee vaan hiiren vatsasta jo sulatettuna ja hajoitettuna hiiren ruoansulatuksen toimesta... hmm.. jäämme miettimään. Jos jollakin on asiasta mielipiteitä, otan mielelläni vinkkejä vastaa!

On myös ihanan jännää miettiä sitä, kuinka tarkkaan olen kissojen raakaravinnosta opiskellut enkä ole juurikaan tullut ajatelleeksi omaa ruokavaliotani. On niin helppoa mennä kauppaan ja ostaa kaikkea mitä sieltä saa halvalla ja helposti. Hyvin tämä markkinointikoneisto toimii :/ Eipä tuota muutamaa vuotta aiemmin ole tullut mielen viereenkään, että kissat tarvitsisivat ravinnokseen ennemmin jotain muuta kuin kaupasta saatavaa vilja-kasvis-sokerimössöjä. Tästä alkaa siis myös toisen sulostuttajani, kolmevuotiaan Canadan Sfinx nakuilijani Kakkiksen opettaminen raakaruoalle!

Mirjam Nummisen kirjassa Kissallesi terveyttä ja pitkää ikää on aiheeseen sopivaa saatetekstiä:
Sinä merkitset kissallesi samaa kuin itsellesi. Sinä valitset oman elämäntapasi, ravitsemuksesi, elimistösi hoidon tai hoidotta jättämisen, koko tiesi. Valinnoillasi vaikutat syvästi elämän laatuun ja mittaan geeneistäsi huolimatta. Parhainkaan omalääkäri ei voi puolestasi päättää ja valita, Sinun käsissäsi on kissasi elämä niin kuin omasikin. Työkalut ovat olemassa, kun vain etsit ne. Onnea matkalle kissasi ja oman itsesi kanssa!.


Kiitos :)

Nyt sinne tenttiin.

4 kommenttia:

  1. Laitappa mulle meiliosoitteesi, niin voin antaa lisäohjeistusta:) heidi@navadina.net

    VastaaPoista
  2. Sun pittää tulla Tampereelle ja mennä Heidin analyysiin ja hoitoon! :)

    VastaaPoista
  3. Meillä toinen kissoista on ihan hulluna goji-marjojen perään! En ole uskaltanut pientä palasta enempää antaa, mutta ahneesti kissa sitten viimeistään nuolee kädet puhtaaksi, kun olen sormissani marjoja pidellyt:D

    VastaaPoista
  4. Satu, no semmosta mää vähän mietinkin, mutta en tiijä että koska kerkiää :)

    sannaofia, mää jotenkin voin kuvitella justki semmosta reaktiota :) Veikkaan, että meidän Fanny hurahtaa cacaonibseihin kunhan käyn niitä hakemassa.

    VastaaPoista